Voeding:

 

Tijdens de zwangerschap wordt de basis van een nieuw mens gevormd. Wat goed of slecht is voor je, verschilt per land, cultuur en tijd waarin je leeft. Ik kan dus alleen zeggen wat naar mijn mening gezond is.

 

De basis is onbewerkte producten, van biologische (of nog beter biologisch-dynamische) oorsprong.

In deze producten zitten meer vitaminen, mineralen en spoorelementen dan in producten van de gangbare landbouw. Plus dat er geen gebruik wordt gemaakt van kunstmest, pesticiden en het spuiten van gif.

- Probeer te eten naar het seizoen; in groenten en fruit van het seizoen zitten precies de stoffen die je op dat moment nodig hebt (bv. veel vitamine c in spruitjes en boerenkool in de winter)

- Ongebrande noten

- Vlees; in het vet en de botten van dieren zitten veel bouwstoffen. Koop dus vlees met botten (kippenpoten/lamsbout/schenkel) en vlees waar vetranden in zitten. Kijk ook eens naar vlees van wilde runderen; deze dieren hebben in de natuur geleefd, waardoor ze een heel gevarieerd dieet hebben gehad. Er zijn verschillende websites waar je vleespaketten kunt kopen van deze runderen.

- Soep; Trek bouillon van bot en laat dit uren (6-24 u) trekken.

- Alle soorten bonen, zowel vers, gedroogd of uit blik.

- Vis, vooral de vette soorten als zalm en makreel.

- Zuivel; koop de volle variant, dus volle kwark, yoghurt en melk. Eet zuivel het liefst gescheiden van groenten, om de opname van ijzer te optimaliseren.

- Het liefst zo min mogelijk koffie en zwarte thee.

 

Mocht je vitamine pillen willen slikken (ook voor de foliumzuur), koop dan het liefst van een natuurlijk merk als Solgar, Orthica of Bonusan.